Robimy wszystko, żeby nie zatrzymać się na stacji Inflacja
Lista działań, które podejmujemy, by poradzić sobie z kłopotami, rosnącymi kosztami i skutkami inflacji, jest długa – mówią Witold Pawelski, prezes zarządu i wspólnik Gatta, oraz Piotr Słupski, doradca ds. finansów i restrukturyzacji.
Gatta w zasadzie zakończyła restrukturyzację. Jakie były w niej kluczowe momenty?
Witold Pawelski (WP): Te najważniejsze to przekonanie największych wierzycieli, czyli instytucji finansowych, do nowych warunków spłaty zadłużenia, poprzedzone miesiącami wewnętrznych prac nad przygotowaniem i wdrożeniem planu restrukturyzacji. Mógł on powstać dzięki zaangażowaniu całego zespołu menedżerskiego, w tym oczywiście we współpracy z zarządcą sanacyjnym powołanym do prowadzenia tego postępowania. Proces był bardzo złożony i wymagał podjęcia bardzo trudnych decyzji, związanych z cięciem kosztów, m.in. poprzez redukcję zatrudnienia i renegocjację lub odstąpienie od umów z galeriami handlowymi. Czyli tego wszystkiego, co jest esencją każdej restrukturyzacji. Tyle że do wszystkich związanych z nią wyzwań doszły jeszcze dwa zewnętrzne: pandemia Covid-19 oraz rosnąca inflacja. Przez ostatni rok koszty rosły w niespotykanym tempie.
Co trzeba zrobić, żeby móc funkcjonować w takich warunkach? Czy z inflacją można wygrać?
Piotr Słupski (PS): Był to dodatkowy kłopot, którego przecież nie można było wcześniej przewidzieć. W 2021 roku wzrost cen i usług konsumpcyjnych wyniósł 5,1 proc. Już to było utrudnieniem, ale przewidywalnym.
Restrukturyzacja sama w sobie oznacza permanentne zmiany. Zamykając etapy tego procesu, stajemy przed...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta