Reputacja przewoźnika nie wyłącza jego odpowiedzialności
Ochrona reputacji przedsiębiorstwa transportowego nie może polegać na przenoszeniu odpowiedzialności za naruszenia czasu pracy kierowców na osobę trzecią.
Taki wniosek można wyciągnąć z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 maja 2023 r. w sprawie C-155/22 Bezirkshauptmannschaft Lilienfeld.
W czym tkwił problem
Austriacka spółka zajmująca się transportem drogowym wyznaczyła, zgodnie z prawem austriackim, osobę trzecią, która była odpowiedzialna za przestrzeganie czasu pracy przez kierowców. Osoba ta nie była nikim ważnym w firmie i nie miała istotnego wpływu na decyzje, które zapadały w przedsiębiorstwie. Nie była ona również zarządzającym transportem w rozumieniu przepisów unijnych. Prawo austriackie dopuszczało przeniesienie odpowiedzialności za czas pracy kierowców na taką właśnie osobę.
Osoba ta została ukarana...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta