Zawieszona akcyza powiększa szkodę w transporcie międzynarodowym
W przypadku kradzieży w transporcie przewoźnik odpowiada nie tylko za wartość przewożonego towaru, ale także za naliczony od skradzionego towaru podatek akcyzowy, jeżeli nie został on zapłacony wcześniej.
Taki wyrok wydał Sąd Rejonowy w Suwałkach 18 października 2023 r. (V GC 119/23). Wyrok nie jest prawomocny.
Zakres odpowiedzialności przewoźnika
Zakres odpowiedzialności przewoźnika międzynarodowego za towar całkowicie lub częściowo zaginiony w transporcie określa Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (dalej CMR). Przepisy Konwencji w tym zakresie nie budzą na pierwszy rzut oka wątpliwości. Zgodnie z art. 23 ust. 1 i 2 Konwencji CMR odszkodowanie oblicza się według wartości towaru w miejscu i w okresie przyjęcia go do przewozu według ceny giełdowej lub rynkowej a w przypadku ich braku według wartości towarów tego samego rodzaju i jakości. Dodatkowo, na zasadzie art. 23 ust. 4 Konwencji CMR zwrotowi podlega przewoźne, cło i inne wydatki poniesione w związku z przewozem towaru - w całości w razie całkowitego i proporcjonalnie w razie częściowego zaginięcia towaru. Katalog ten pozostaje zamknięty, co oznacza że przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za inne poniesione przez nadawcę koszty i wydatki. Zastosowanie powyższych przepisów napotyka jednak w praktyce spore wątpliwości, zwłaszcza w sytuacji przewozu towarów akcyzowych, wobec których zastosowano procedurę zawieszonego poboru tego podatku.
Procedura zawieszonego poboru akcyzy
Szczegółowe zasady stosowania tej procedury różnią się nieco...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta