Upominki promocyjne nie stanowią odrębnych dostaw
Przekazanie prezentu w zamian za wykupienie prenumeraty jest świadczeniem pomocniczym w stosunku do świadczenia głównego polegającego na dostawie czasopism. Nie należy uważać go za odrębną transakcję nieodpłatnego przekazania towarów.
Tak wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 5 października 2023 r. w sprawie C-505/22.
Stan faktyczny
Spór prawny leżący u podstaw wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczył opodatkowania VAT przekazania przez podatnika tabletów lub smartfonów w prezencie dla nowych prenumeratorów czasopism sprzedawanych przez tego podatnika. Osią sporu między podatnikiem a organem była kwestia ustalenia czy czynności te stanowią odrębną dostawę nieodpłatną, lecz podlegającą opodatkowaniu VAT.
Spółka z siedzibą w Portugalii wydaje i sprzedaje czasopisma i inne teksty informacyjne dotyczące ochrony konsumentów. Produkty te sprzedawane są wyłącznie w drodze prenumeraty. W ramach kampanii promocyjnych mających na celu przyciągnięcie nowych klientów oferuje ona nowym prenumeratorom prezent do prenumeraty, którym może być tablet lub smartfon. Prezent do prenumeraty jest do tych prenumeratorów wysyłany pocztą wraz z ich czasopismem. Dzieje się to po uiszczeniu pierwszej miesięcznej raty...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta