Dobry produkt - dobry lobbying
FORUM MŁODYCH
Ktoś musi zadbać o nasze interesy w Brukseli
Dobry produkt - dobry lobbying
ŁUKASZ ANTAS
Wejście do Unii Europejskiej nie zmieni pozycji naszej gospodarki na korzystniejszą, jeśli nie będziemy wywierali skutecznego wpływu na decyzje podejmowane w Brukseli. Tam właśnie kształtowane jest otoczenie, w którym konkuruje większość europejskich firm. Zachodni producenci doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego poświęcają tyle środków na lobbying i aktywną współpracę z urzędującymi w Brukseli i nie tylko politykami, prawnikami i ekonomistami.
Świadomość, że nieobecni przy tworzeniu przepisów mogą wiele stracić, każe przedsiębiorstwom traktować lobbying jako stały element swoich strategii. W wymiarze makro poszczególnych państw lobbying pomaga znaleźć się w sytuacji postępującej globalizacji rynków.
Zawód: lobbysta
Zabiegi konkurentów mogą bowiem doprowadzić do wypchnięcia polskich podmiotów z atrakcyjniejszych obszarów rynku europejskiego. Raz straconą pozycję trudno więc będzie odzyskać. Pociągnie to za sobą zmniejszenie skali produkcji, obniżenie rentowności w poszczególnych sektorach, zatrzymanie rozwoju nowych technologii i ogólną recesję w polskiej gospodarce.
Krajowe przedsiębiorstwa i instytucje muszą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta