Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Sprzedaż wódek czystych osiągnęła już dwucyfrowe spadki w skali roku, słabnie też piwo, które wśród alkoholi najmocniej podrożało. Polacy piją mniej, choć wydają więcej.
Której firmy badającej rynek by nie zapytać, wnioski są bardzo podobne – dla rynku alkoholi ubiegły rok łatwy nie był. Sprzedaż wódki czystej spadła aż o 12 proc., piwa o 6 proc. Mniejszą konsumpcję konsumenci mogli odczuć w głowach, ale na pewno nie w portfelach, bo na alkohol wydaliśmy jednak o 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – obliczył CMR. W browarach tli się jednak nadzieja na odbicie od dna. Najlepiej radzą sobie czarne konie polskiego rynku alkoholi, czyli piwa bezalkoholowe i wódki smakowe, co oznacza, że w modzie faktycznie jest ograniczanie alkoholu, bo nawet kolorowe „małpki” mają coraz mniej procentów.
Coraz słabsza wódka
Niezależnie od spadków pod względem wartości sprzedaży króluje piwo – z danych NielsenIQ wynika, że browary sprzedały napoje warte 22,8 mld zł w ciągu ostatnich 12 miesięcy, druga jest wódka z wartością 16,8 mld zł. Trzecie miejsce na podium zajęło wino z wartością 4,6 mld zł. Wyhamowuje popyt na whisky, której sprzedaż sięgnęła wprawdzie 3,9 mln zł, ale perspektywy są gorsze. Zwyżki sprzedaży pod względem wolumenu i wartości odnotowała, zdaniem Nielsena, jedynie irlandzka whiskey, ale to nie ona rządzi. – Ponad trzy na pięć wypijanych litrów whisky to właśnie whisky szkocka....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta