Rozrachunki z kontrahentami (cz. 2)
Z umowami handlowymi kupna-sprzedaży wiążą się kary umowne oraz kompensaty wzajemnych rozrachunków. Ich rozliczenie wymaga stosownego ujęcia w księgach rachunkowych.
W poprzedniej części artykułu opisaliśmy sposób ujmowania w księgach należności i zobowiązań, wyceny należności, różnic kursowych, przedpłat i rabatów. W tej części omówimy księgowanie kar umownych, zapłaty w dobrach i usługach oraz kompensaty.
Kary umowne
W celu zwiększenia bezpieczeństwa wykonania umowy oraz zapewnienia rekompensaty (odszkodowania) na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania świadczenia wynikającego z umowy, nabywca może określić w umowie kary umowne. Mają one zastosowanie jedynie do zobowiązań niepieniężnych, których wykonanie polega na przekazaniu dobra i/lub wykonaniu usługi. Nabywca może (o ile umowa to przewiduje) żądać od sprzedawcy kary umownej (np. w przypadku opóźnienia w przekazaniu dóbr, przekazaniu dóbr posiadających wady i usterki, niezgodnych ze specyfikacją techniczną przewidzianą umową, z tytułu niewłaściwego wykonania usług bądź wykonania usług z opóźnieniem).W niektórych przypadkach umowa zakupu-sprzedaży może też przewidywać kary umowne przysługujące sprzedawcy za nienależyte postępowanie nabywcy (np. niedostarczenie w terminie dokumentacji budowy). Kara umowna nie może być naliczona za opóźnienie w zapłacie. W tym przypadku sprzedawca wykorzystuje instytucję odsetek ustawowych za opóźnienie w zapłacie. Kara umowna może być określona w umowie wartościowo lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta