Wszystkie drogi prowadzą na Wschód
Tysiące kilometrów dróg, torów kolejowych i szlaków morskich – Rosja planuje gigantyczne inwestycje, które mają połączyć ją z partnerami handlowymi w Azji i na Bliskim Wschodzie oraz umożliwić przetrwanie gospodarce odciętej od Zachodu.
Na most od strony miasta Błagowieszczeńska wjeżdża kilkanaście ciężarówek przyozdobionych rosyjskimi flagami i godłem państwowym. W tym samym czasie z drugiego brzegu rzeki Amur z miasta Heihe ruszają czerwone tiry z chińskimi flagami. Gdy oba konwoje spotykają się na środku liczącej ponad kilometr konstrukcji, w powietrze wystrzeliwują kolorowe bomby dymne i fajerwerki.
W ten sposób w czerwcu 2022 r. zainaugurowano otwarcie pierwszego mostu drogowego między Federacją Rosyjską a Chińską Republiką Ludową (ChRL). – W dzisiejszym podzielonym świecie ten projekt ma symboliczne znaczenie. To kolejna oznaka przyjaźni między naszymi krajami – powiedział wicepremier ds. współpracy z Dalekim Wschodem Jurij Trutniew, który wraz z przedstawicielami Pekinu obserwował całe wydarzenie. Otwarcie mostu, który ma ułatwić zwiększanie obrotów handlowych z Chinami, było tylko symbolicznym początkiem nowej strategii. Teraz Kreml chce przebudować całą rosyjską sieć dróg i szlaków, tak by zamiast na Zachód prowadziły na Wschód.
Odłączyć się od wroga
Inwazja na Ukrainę i spowodowane nią kolejne pakiety zachodnich sankcji, straty budżetowe oraz odejście Europy od importu rosyjskich surowców zmusiły Kreml do politycznego i gospodarczego zwrotu w kierunku globalnego Południa. W ubiegłym roku rosyjski handel z Chinami wzrósł o ponad 63 proc., do rekordowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta