Starcie banków z konsumentami
Już nawet NBP popiera postulaty branży co do koniecznej modyfikacji ustawy o kredycie konsumenckim.
Wśród najnowszych rekomendacji Narodowego Banku Polskiego, które mają sprzyjać utrzymaniu stabilności sektora bankowego, znalazł się postulat ograniczenia ryzyka prawno-regulacyjnego. NBP ocenia, że zarówno instytucje publiczne, jak i podmioty prywatne powinny uwzględniać odpowiednie proporcje w działaniach związanych z ochroną konsumenta. A prace nad nowelizacją ustawy o kredycie konsumenckim powinny prowadzić do modyfikacji obecnych zapisów w zakresie sankcji kredytu darmowego.
Proporcjonalność kary dla bankierów
Taka rekomendacja oznacza, że już nawet NBP jako jeden z regulatorów rynku finansowego podziela obawy sektora, że ochrona konsumentów idzie w kierunku niekorzystnym dla kredytodawców. Niekorzystnym w tym sensie, że zgodnie z kształtującą się sądową linią orzeczniczą wyznaczane kary mogą być nieadekwatne, nieproporcjonalne do ewentualnych przewinień banków.
Na czym polega ten brak proporcjonalności? W przypadku kredytów konsumenckich sankcja kredytu darmowego (czyli spłata kredytu bez żadnych odsetek i jakichkolwiek innych opłat) uruchamiana jest czasami na podstawie jedynie błędów formalnych czy technicznych. – Źle postawiony przecinek w umowie powoduje, że kancelaria czy klient chcą podważyć całą umowę i domagają się darmowego kredytu –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
