Unia oceni sponsorowanie mediów
Wybiórczy wykup reklam w prorządowych tytułach narusza zasady pomocy publicznej – taka skarga na rząd węgierski trafiła w poniedziałek do Komisji Europejskiej – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.
Gdy publiczne pieniądze są uznaniowo kierowane na zakup reklam głównie w mediach sprzyjających rządowi – to nie tylko finansowanie propagandy. To naruszenie unijnych reguł pomocy publicznej. Tak można streścić skargę węgierskiego wydawnictwa Alhambra Press, wydawcy tygodnika „Magyar Hang” (Węgierski Głos). „Rzeczpospolita” poznała jej treść.
Alhambra i jeszcze jeden węgierski wydawca domagają się od Komisji Europejskiej wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia reguł pomocy publicznej. Wnioskują też o nakazanie rządowi Węgier odzyskania tych pieniędzy.
1,1 mld euro dla przychylnych
W ekonomicznej analizie towarzyszącej wnioskowi wskazano, że od 2015 roku rząd węgierski zapłacił popierającym go mediom równowartość 1,1 miliarda euro za reklamy i ogłoszenia. Przedstawiono też argumenty na poparcie tezy, że w ten sposób poważnie zakłócono funkcjonowanie węgierskiego rynku reklamowego poprzez bezprawną alokację rządowych środków.
Autorem analizy jest profesor Kai-Uwe Kühn, były główny ekonomista dyrekcji generalnej Komisji Europejskiej ds. konkurencji.
– Nie ma wątpliwości, że doszło do wybiórczego zamawiania ogłoszeń przez państwo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)