Odsetki są kosztem, jeśli kredyt jest na firmowe cele
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki od kredytu przeznaczonego na potrzeby działalności gospodarczej. Interpretacje fiskusa są pozytywne.
Na bieżące wydatki, inwestycje, spłatę zobowiązań. Banki oferują różnego rodzaju kredyty, a wielu przedsiębiorców chętnie z nich korzysta. Czy wydatki na ich spłatę mogą rozliczyć w kosztach PIT? Część kapitałowa raty nie jest kosztem, do kosztów można natomiast zaliczyć odsetki. Rozliczamy je w różny sposób, w zależności od celu kredytu. Jeśli jest przeznaczony na bieżącą działalność, to odsetki są kosztem w momencie zapłaty. Jeśli na środek trwały, to odsetki naliczone do dnia oddania go do użytkowania zwiększają jego wartość początkową i są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast odsetki naliczone i zapłacone po dniu oddania środka trwałego do użytkowania stanowią podatkowe koszty w momencie zapłaty.
∑ Wziąłem roczny kredyt na pokrycie firmowych bieżących wydatków. Czy odsetki mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Tak. Jeśli środki z kredytu zostały przeznaczone na firmowe potrzeby, to odsetki (a także prowizje i opłaty bankowe) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Są to bowiem wydatki związane z działalnością gospodarczą. Jest więc spełniony podstawowy warunek rozliczenia. Z art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o PIT wynika jednak, że odsetki są kosztem dopiero wtedy, gdy zostały zapłacone. Nie wystarczy ich naliczenie.
Artykuł 23 ust. 1 pkt 8 lit....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)