Jak rozliczyć wydatki okołotransakcyjne przy nabyciu udziałów
Nie ma zgody, do którego źródła zakwalifikować koszty doradztwa, wyceny udziałów, finansowania czy wsparcia w zakresie negocjacji warunków nabycia udziałów. Od tego z kolei zależy, w jaki sposób wydatki te zostaną rozliczone przez podatnika.
Nabycie udziałów w spółce to złożony proces, który wiąże się z koniecznością poniesienia różnorodnych wydatków. Ich prawidłowe rozliczenie na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych może budzić istotne wątpliwości interpretacyjne. W niniejszym artykule przedstawiamy zasady dotyczące kwalifikacji podatkowej wydatków związanych z transakcją nabycia udziałów w świetle ustawy o CIT oraz rozstrzygnięć organów podatkowych i sądów administracyjnych. Szczególną uwagę poświęcamy tzw. wydatkom okołotransakcyjnym, które mogą stanowić znaczny element inwestycji i występować nie tylko w momencie zakupu udziałów, lecz także wiele lat później.
Moment rozpoznania wydatków w kosztach
Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów zostały określone przede wszystkim w art. 15 ustawy o CIT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła – z wyłączeniem kosztów wskazanych w art. 16 ust. 1. Aby zatem wydatek mógł zostać uznany za koszt podatkowy, musi:
∑ być poniesiony przez podatnika,
∑ mieć charakter definitywny,
∑ być odpowiednio udokumentowany,
∑ pozostawać w związku z prowadzoną...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)