Auta coraz bardziej sztuczne
Tworzywa w samochodach - o 25 proc. lżej, o 30 proc. taniej
Auta coraz bardziej sztuczne
FOT. ARCHIWUM
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
Tworzywa sztuczne opanowały wnętrza aut. Teraz trafiają także pod maskę. Z najnowszych tworzyw, kompozytów, elastomerów wykonuje się także odpowiedzialne detale silników. Dość daleko poszli w tym kierunku konstruktorzy Porsche, którzy w silnikach nowych modeli aut wykonali cały układ dolotowy, ujęcie powietrza i kolektory silnika (duże, pełniące istotną rolę i pracujące w trudnych warunkach części) z nowej odmiany nylonu.
Po tworzywa sięgnęli także inni producenci, zaś Daimler-Benz wykonał analizy, według których niemal regułą jest, że tworzywa pozwalają zmniejszyć masę części o co najmniej 25 proc., zaś koszty ich produkcji o 30 proc.
Odpowiedzialne funkcje pod maską
Udział tworzyw w budowie aut ustawicznie zwiększa się od wielu lat. Wcześniej dotyczyło to przede wszystkim elementów wyposażenia wnętrza pojazdów - od deski rozdzielczej po obicia foteli wszystko jest "plastikowe" -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta