Jesteśmy mniej skłonni do zakupów
SONDAŻ
Koniec wzrostu optymizmu
Jesteśmy mniej skłonni do zakupów
Kwietniowy pomiar optymizmu konsumenckiego zmienia dotychczasową tendencję wskaźnika optymizmu konsumentów (WOK) w ostatnich miesiącach. W badaniu przeprowadzonym dla "Rzeczpospolitej'' przez Demoskop został odnotowany jego spadek do poziomu sprzed dwóch miesięcy, z 99 do 97 punktów. Tym samym został wyhamowany trend wzrostowy.
Ciekawy efekt obserwujemy wśród składowych WOK; nie uległa zmianie ocena klimatu gospodarczego (96 punktów) , wyraźnie natomiast obniżyła się skłonność do zakupów (98 punktów wobec 101 miesiąc temu) .
Utrzymuje się niska ocena własnej sytuacji materialnej i sytuacji gospodarczej Polski w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Przestały rosnąć oceny perspektyw ekonomicznych kraju. Najwyraźniej obniżyły się, zdaniem konsumentów, perspektywy materialne ich gospodarstw domowych. Koresponduje z tym spadek odsetka respondentów spodziewających się, że w najbliższym roku uda im się odłożyć pieniądze -- zniwelowany został wynik czteromiesięcznego wzrostu tego wskaźnika.
Jednak stagnacja
Ostatni miesiąc nie obfitował w ważne wydarzenia ekonomiczne. W gospodarce nie stało się nic złego, a optymizm spadł. Nie jest to spadek duży, zaledwie dwupunktowy, tym niemniej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta