Odpowiedzialność za wypadkikomunikacyjne
KODEKS KARNY
Nowe przepisy od 1 września
Odpowiedzialność za wypadkikomunikacyjne
JANUSZ WOJCIECHOWSKI
Stan bezpieczeństwa, czy raczej niebezpieczeństwa, komunikacyjnego w Polsce jest powszechnie znany. Świadczą o nim tragiczne statystyki, informujące o tysiącach zabitych i dziesiątkach tysięcy rannych. Sprawy dotyczące wypadków komunikacyjnych stanowią pokaźną część wokand sądowych, a odpowiedzialność za przestępstwa komunikacyjne ma z punktu widzenia praktyki bardzo istotne znaczenie. Nowy kodeks karny (dalej: n. k. k. ) wprowadza do tej odpowiedzialności wiele zmian. Warto o nich przypomnieć.
Według nadal obowiązującego kodeksu (dalej: k. k. ) odpowiedzialność karna za spowodowanie wypadku komunikacyjnego (w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym) uzależniona jest od jego skutków oraz stanu trzeźwości sprawcy, a także jego zachowania po wypadku. Najłagodniejsza odpowiedzialność dotyczy tzw. wypadku zwykłego (art. 145 § 1 k. k. ), bez ciężkich następstw, tzn. gdy skutkiem zawinionego przez sprawcę wypadku są lekkie obrażenia ciała osoby innej niż sprawca, a nawet wystarczy, że następstwem jest sama tylko poważna szkoda w mieniu nie należącym do sprawcy. Za spowodowanie takiego wypadku grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności.
Znacznie surowsza odpowiedzialność obejmuje wypadek ciężki, którego następstwem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta