Gdy klientsplajtuje
Relacja z redakcyjnego dyżuru
Gdy klientsplajtuje
Oto pierwszy odcinek relacji z dyżuru telefonicznego poświęconego VAT oraz podatkowi akcyzowemu, który odbył się w naszej redakcji 2 czerwca 1998 r. Na pytania czytelników odpowiadał TOMASZ MICHALIK, doradca podatkowy ze spółki Ernst & Young. Firma transportowa świadczyła usługi, za które klient nie zapłacił, gdyż jego przedsiębiorstwo zbankrutowało. U sługodawca zapłacił VAT, który teraz chciałby odzyskać. Jak ma to zrobić?
Tomasz Michalik: Niestety, z punktu widzenia ustawy o VAT możliwość odzyskania tego podatku nie istnieje. VAT płaci się od wykonanych usług czy sprzedanych towarów. Jeżeli czynności te zostały wykonane, to nie ma znaczenia, czy nabywca zapłacił za nie czy nie. Samą wartość wierzytelności usługodawca może sobie zrekompensować jedynie w ten sposób, że nie zaspokojoną wierzytelność potraktuje jak koszt w podatku dochodowym od osób prawnych (jeśli zaliczył ją wcześniej do przychodu) . Zdarzenie to trzeba jednak odpowiednio udokumentować, tzn. wykazać, że firma starała się ściągnąć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta