Sprzedawcy ludzkich myśli
Sprzedawcy ludzkich myśli
Jeszcze do niedawna nikogo nie obchodziło, ile czasu przeciętny Polak spędza przed telewizorem, jaką pije kawę, z jaką firmą kojarzą mu się lody, a z jaką napoje czy soki owocowe. Odpowiedzi na te i wiele innych pytań udzielają badania rynkowe i społeczne. Badania te, uważane za jedno z największych osiągnięć naukowych XX wieku, w naszym kraju rozkwitły dopiero po 1990 roku.
Agencje badania rynku i opinii rozwijają się niezwykle dynamicznie. Z roku na rok powstają nowe instytuty, pojawiają się przedstawicielstwa zagranicznych placówek badawczych, rosną przychody firm. W ubiegłym roku ich usługi warte były łącznie 157 mln zł (41,3 mln ecu), podczas gdy w 1993 roku było to najwyżej 21,3 mln zł. I nic nie zapowiada spowolnienia utrzymującej się od kilku lat wysokiej dynamiki wzrostu (od 40 do 70 proc. w skali roku). Przed badaniami rynkowymi są jeszcze ogromne możliwości dalszego rozwoju. W krajach rozwiniętych, o ustabilizowanym rynku roczne przychody firm badawczych szacuje się na około 800 mln ecu (Niemcy), 600 mln ecu (Francja) czy 200 mln ecu (Włochy). Menedżerowie agencji badawczych, którzy na podstawie własnych badań potrafią z dużą dokładnością przewidywać zachowania konsumentów czy wyborców, w odniesieniu do swojej branży są optymistami. Szacują, że dobra...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta