Nie ma pytań bez odpowiedzi
Nie ma pytań bez odpowiedzi
Zakup usługi polegającej na przeprowadzeniu badania rynkowego musi być podporządkowany określonemu celowi. Zleceniodawca sam powinien wiedzieć, co chce zbadać i dlaczego. Oferta badań możliwych do wykonania przez wyspecjalizowane instytuty badawcze jest niezwykle szeroka. Każde szczegółowe zlecenie wymaga tylko dokonania wyboru odpowiednich metod badawczych, a wówczas postawione na początku pytania z pewnością nie pozostaną bez odpowiedzi.
Agencja reklamowa, chcąc sprawdzić, jak postrzegają reklamowany produkt jego potencjalni odbiorcy, urządzi prezentację wyrobu połączoną ze zogniskowanym wywiadem grupowym. Telewizja, która chce zbadać rzeczywisty czas oglądalności poszczególnych programów, zastosuje telemetrię. A polityk, który będzie chciał poznać stosunek wyborców do jego programu, skorzysta z badania opinii wykonanego na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.
Metodologia badań
Metodologia prowadzenia badań rynkowych jest taka sama jak wszystkich badań społecznych. Tomasz Płonkowski, socjolog z wydziału dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, podaje najbardziej podstawowy podział na badania ilościowe i jakościowe. Te pierwsze pozwalają w miarę dokładnie, liczbowo lub procentowo, określić preferencje badanej populacji....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta