Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ucieczka w dobrowolne ubóstwo

14 listopada 1998 | Plus Minus | JM

Ucieczka w dobrowolne ubóstwo

JACEK MARCZYńSKI

Średnia wieku widzów zgromadzonych tłumnie w poznańskim kościele Ojców Dominikanów oscylowała w granicach trzydziestki, a podnosili ją muzykolodzy, krytycy i tzw. ludzie zbranży. Bo muzyki Arvo Pärta przyszli posłuchać głównie ludzie młodzi. Fakt, iż kompozytor zapatrzony w przeszłość fascynuje tych, do których należy przyszłość, jest być może jedną z najważniejszych konstatacji wyniesionych z październikowego przeglądu jego twórczościw Poznaniu.

W naszym dochodzeniu do muzyki Arvo Pärta, którą świat -- co tu ukrywać -- odkrył znacznie wcześniej niż my, było to

trzecie spotkanie

i z pewnością najpełniej prezentujące jego dorobek. Po raz pierwszy Estończyk Arvo Pärt przyjechał do Polski w 1978 r. jeszcze jako kompozytor radziecki. Dlatego też zapewne spotkał się znikłym zainteresowaniem, choć przywiózł wówczas swoją "Tabula rasa". Z Litewską Orkiestrą Kameralną utwór ten zagrali wspaniali soliści: Gidon Kremer i Tatiana Grindenko, a przy fortepianie zasiadł zmarły przed paroma miesiącami inny kompozytor Alfred Schnittke, którego wówczas już wkrótce także czekała światowa kariera.

Mało kto jednak ze słuchaczy owego koncertu "Warszawskiej Jesieni" w 1978 r. zdawał...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1544

Spis treści
Zamów abonament