Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Tranzytolodzy na Dzikich Polach

14 listopada 1998 | Gazeta | RJ JS

ROZMOWA

Prof. Norman Davies: Możliwe, że za 25 lat Polska będzie w lepszej sytuacji niż Niemcy. Dlaczego nie?

Tranzytolodzy na Dzikich Polach

RADOSŁAW JANUSZEWSKII JAN STRĘKOWSKI: W jednym z wywiadów mówi pan, że Europa to obszar wpływów chrześcijańskich, czyli christianitatis. ..

NORMAN DAVIES: Europa w swoich początkach była wspólnotą chrześcijańską w odróżnieniu od świata Islamu na wschodzie. Niestety, nie ma polskich odpowiedników takich pojęć, jak Christianity i Christendom, chrześcijaństwo jako religia i chrześcijaństwo jako obszar, wspólnota. Zanim pojawiło się pojęcie Europa, mówiono o wspólnocie, o świecie chrześcijańskim. Europa to termin stosunkowo nowy i zastąpił on pojęcie wspólnoty chrześcijańskiej. Następowało to stopniowo aż do XVIII wieku, kiedy zaczęło przeważać laickie pojęcie wspólnoty europejskiej. Np. Szekspir już w XVI wieku używał wymiennie pojęć Chrześcijaństwa i Europy. Po raz ostatni w dokumencie dyplomatycznym o wspólnocie chrześcijańskiej mówiono w Traktacie Utrechckim z 1713 r.

A co wtej chwili zostało ztej chrześcijańskiej Europy?

W skrócie mogę powiedzieć, że od czasu renesansu powstaje Europa laicka, tzn. cywilizacja, która ma oczywiście swoje zakorzenienie w religii -- np. europejska sztuka...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1544

Spis treści
Zamów abonament