Oświata niepubliczna a reforma
SZKOŁY NIEPUBLICZNE
Czy zostaną zepchnięte na margines życia oświatowego
Oświata niepubliczna a reforma
BOŻENA PAWLAK
W 1989 roku zaczął się dynamicznie rozwijać ruch oświaty niepublicznej. W trudnych warunkach prawnych i finansowych, dzięki determinacji ludzi pragnących wprowadzić zmiany w polskim szkolnictwie, powstawały nowe placówki. Z czasem rozwój oświaty niepublicznej został jednak w znaczny sposób wyhamowany. Polityka - zarówno byłych rządów, jak i obecnego - nie uwzględnia potrzeb tej młodej i jeszcze niestabilnej inicjatywy.
Są wśród szkół niepublicznych zarówno placówki kształcące na bardzo wysokim poziomie, skutecznie przygotowujące młodzież do zewnętrznych egzaminów, jak i nastawione bardziej na pracę o charakterze opiekuńczo-terapeutycznym. Znalazło w nich miejsce wielu twórczych nauczycieli. Dzięki nim możliwe było przeprowadzenie w szkołach niepublicznych eksperymentów dydaktyczno-wychowawczych. Innowacji tych, w związku z kosztami i kłopotami organizacyjnymi, w większości wypadków nie można by przeprowadzić w szkołach publicznych. Wyniki eksperymentów zostały upublicznione...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta