Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pomnik efemerydy

12 sierpnia 2000 | Plus Minus | MM
źródło: Nieznane

RZEŹBA

Czy kciuk Cezara zainspirował Alinę Szapocznikow

Pomnik efemerydy

(C) GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ZACHĘTA

MONIKA MAŁKOWSKA

Zdejmowanie formy z całości lub z fragmentów ludzkiej postaci nie jest współczesnym wymysłem. Początkowo odciskania nie postrzegano jako aktu twórczego. Była to działalność utylitarna, choć służyła różnym celom. W połowie lat 60. odciskane detale ciała wprowadzono do repertuaru sztuk plastycznych. Na ten pomysł niezależnie od siebie wpadli twórcy amerykańskiego pop-artu i francuskiego Nowego realizmu.

A choć dawno przeminęły tamte kierunki, autorów "cielesnych kompozycji" nie brak do dziś. Problem w tym, czy zaliczyć ich do artystów czy rzemieślników.

Pod koniec lipca warszawski plastyk Marek Sułek zorganizował pokaz "W kontekście ciała". Otwarcie wystawy było jednocześnie inauguracją "Laboart-shopu", czyli pracowni tworzonych na zamówienie rzeźb. W "Laboarcie" każdy może zamówić odlew wybranej części ciała, własnego bądź wskazanej osoby. Dzieło-odlew może powstać w betonie, gipsie, plastiku, żywicy epoksydowej, silikonie, a nawet w cukrze. Klient wraz z artystą decydują o kolorze i rozmiarach pomnika. Sułek wcześniej wystąpił z inicjatywą utrwalania w podobny sposób...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2086

Spis treści

Media, Internet

Zamów abonament