Statek do Młocin
Ustawa o żegludze śródlądowej w Senacie
Statek do Młocin
RYS. JACEK FRANKOWSKI
JAN PYŚ
W zeszłym tygodniu Sejm uchwalił ustrojowy dla żeglugi śródlądowej akt prawny: ustawę o żegludze śródlądowej. Senat może ją jeszcze poprawić.
Żegluga śródlądowa najczęściej kojarzy się ze świadczeniem usług przewozowych po drogach wodnych między portami. Tymczasem jej elementy można znaleźć w różnorakich formach działań człowieka: eksploatacji dna rzek, korzystaniu z pożytków, jakie przynoszą wody, świadczeniu usług promowych na rzekach. To także cząstka życia społecznego człowieka, która ma swój wyraz w sporcie, wypoczynku i rekreacji. Bez żeglugi śródlądowej niemożliwa jest kontrola stanu czystości wód i ekosystemów, ratowanie środowiska naturalnego, ochrona granic państwa, utrzymywanie należytego stanu technicznego budowli wodnych.
Prawo żeglugi śródlądowej kształtuje przede wszystkim ustawa z 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 1952 r. nr 26, poz. 182 ze zm.; dalej: u.o.ż.), ustawa z 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. nr 38, poz. 230 ze zm.) i kilkadziesiąt innych aktów prawnych. Prawo to powstawało w latach pięćdziesiątych. Skutecznie opierało się radykalnym zmianom. Obecnie jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta