Braki zbyt oczywiste
Braki zbyt oczywiste
KRZYSZTOF UCZKIEWICZ
Ani w konstytucji, ani w ustawach samorządowych nie dopuszcza się możliwości łączenia funkcji gminy i powiatu przez ten sam samorząd terytorialny.
Od dnia wejścia w życie ustawy o samorządzie powiatowym, tj. od 1 stycznia 1999 r., miasta liczące więcej niż 100 tys. mieszkańców oraz te, które 31 grudnia 1999 r. przestały być siedzibami wojewodów, są - z mocy art. 91 tejże ustawy - miastami na prawach powiatu. Prawodawca nie podał definicji dla tej nowo ustanowionej kategorii podmiotów, wskazał tylko, iż "ilekroć w przepisach jest mowa o powiecie, rozumie się przez to również miasto na prawach powiatu" (art. 91 ust. 5). Przyjąć więc należy, iż w rozumieniu obowiązujących przepisów miasta na prawach powiatu są powiatami - jako jednostki samorządu terytorialnego oraz jako jednostki zasadniczego podziału terytorialnego państwa.
Miasta na prawach powiatu funkcjonują od początku w dwoistej roli, wykonując równocześnie zadania zastrzeżone dla gmin oraz określone w ustawach zadania o charakterze ponadgminnym należące do powiatów. Odnosi się to zarówno do sfery orzecznictwa w sprawach z zakresu administracji publicznej sprawowanego przez prezydentów i zarządy miast, jak i do uchwalania prawa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta