Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Po obu stronach zaufania

08 maja 2001 | Prawo | JP

Obowiązek lojalności w zmienionej regulacji umowy agencyjnej

Po obu stronach zaufania

JAKUB POKRZYWNIAK

Zapobieganie pokrzywdzeniu słabszego wkracza na grunt stosunków między profesjonalistami.

Znowelizowany 26 lipca 2000 r. kodeks cywilny (Dz. U. nr 74, poz. 857) zmienił całkowicie brzmienie przepisów o umowie agencyjnej. W świetle nowej definicji jest to umowa, przez którą przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się w działalności swego przedsiębiorstwa do stałego pośredniczenia lub zawierania z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy. Zmieniła się zresztą nie tylko definicja, lecz także rozwiązania szczegółowe dotyczące wzajemnych praw i obowiązków stron. Jednym z nich jest nowe ujęcie obowiązku lojalności stron umowy, wynikającego z zaufania, którym wzajemnie się obdarzają.

Dwustronnie profesjonalna

Nowe brzmienie przepisów o umowie agencyjnej to w znacznej mierze wynik dostosowania polskiego prawa do wspólnotowego. Wiele z nich jest w zasadzie dosłownym tłumaczeniem dyrektywy Rady Europy 86/653 z 18 grudnia 1986 r. (np. art. 7581 k.c.), choć wyróżnić można także grupę przepisów znanych już z poprzedniego uregulowania w k.c., ewentualnie doprecyzowanych (np. art. 759 k.c.). Są także nowe rozwiązania, które nie mają wzorca w dyrektywie (np. art. 7611...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2309

Spis treści

Listy

Zamów abonament