Mity i fakty
Mity i fakty
RYS. JACEK FRANKOWSKI
ART. 228 UST. 1 KONSTYTUCJI
W sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej.
MARCIN SMAGA
Dość powszechny jest pogląd, iż reagowanie w obliczu nagłego kryzysu byłoby znacznie skuteczniejsze, gdyby Sejm uchwalił ustawę o stanie klęski żywiołowej. Niestety, po analizie projektu takiej ustawy nie sposób przekonanie to podzielić.
Projekt (druk sejmowy nr 14) reguluje przede wszystkim zasady i formy działania organów władzy publicznej. I w tym tkwi jego podstawowa słabość. Doszło bowiem do doskonałego wymieszania stanu klęski żywiołowej z czasem klęski żywiołowej.
Zgodnie z konstytucją uregulowania projektu mają dotyczyć jednego z trzech stanów nadzwyczajnych: klęski żywiołowej. Stan taki (art. 228 ust. 1 konstytucji) może być wprowadzony tylko wówczas, gdy zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające. A zatem nie każda klęska żywiołowa będzie uzasadniała wprowadzenie stanu nadzwyczajnego.
Nie wylewać dziecka z kąpielą
Należy ponadto pamiętać, że wprowadzenie stanu klęski żywiołowej, oprócz podstawowego skutku, tj....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta