Modelowe zmiany
System oświaty
Modelowe zmiany
Żaneta Semprich
Wchodząca właśnie w życie nowelizacja ustawy o systemie oświaty dotyczy nie tylko -- jak wielu przypuszcza -- przejęcia szkół podstawowych przez gminy. Nowe przepisy wprowadzają liczne zmiany modelowe. Odwołując się do Karty Praw Nauczyciela określają status wszystkich nauczycieli. Regulują zakres nadzoru pedagogicznego, podział kompetencji między organy prowadzące i nadzorujące szkoły, poszerzają regulacje dotyczące problematyki opieki i wychowania. Odnoszą się do wielu innych problemów o zasadniczym znaczeniu.
Uchwalona ponad cztery lata temu ustawa o systemie oświaty pomijała lub regulowała pobieżnie ważne obszary tej materii, m. in. problemy kształcenia nauczycieli, oświatę dorosłych, niektóre kwestie wychowania i opieki. Widoczny był wpływ doraźnych potrzeb na kształt tego aktu. Nowelizacja wypełnia te luki oraz zawiera postanowienia podyktowane doświadczeniami ostatnich czterech lat.
Nowela na nowo określa zadania systemu oświatowego. Dodaje tu nowy obowiązek: sprawowanie opieki nad dziećmi osieroconymi, pozbawionymi całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej, pomoc uczniom w trudnej sytuacji materialnej.
Różne typy, różni gestorzy
Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli i szkół podstawowych -- to obowiązek gmin. Do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta