Strategia w czasach kryzysu
Strategia w czasach kryzysu
SIMON-KUCHER & PARTNERS
Prof. Michael E. Porter jest wykładowcą w Harvard Business School, mporter@hbs.edu
PROF. MICHAEL E. PORTER
Spadek koniunktury powoduje, że pogarsza się stan rynku i wzrasta niepewność co do przyszłości. Największe ryzyko wiąże się jednak z reakcją firm. Mogą popełniać błędy i nieświadomie osłabiać swoją pozycję konkurencyjną. Tymczasem gorsze czasy na rynku stwarzają szczególne okazje do zrewidowania strategii.
Podczas kryzysu nietrudno dojrzeć problemy, wprowadzić cięcia i przetrwać burzę. Trudniejsze i znacznie ważniejsze jest dostrzeżenie nowych możliwości w branży i w firmie oraz wykorzystanie tego okresu do wzmocnienia swojej konkurencyjności. Spadki koniunktury i niepewność odmrażają układy rynkowe i stwarzają okazje do taniego pozyskania aktywów. Możliwe staje się też wprowadzenie w firmie zmian, które byłyby nie do pomyślenia w lepszych czasach.
Klarowny, pozytywny program działania to ważny atut, kiedy rywale są niezdecydowani i bojaźliwi. To także najlepsze lekarstwo na lęk i niepewność pracowników. Jasny cel, wyraźnie wypowiedziany i rozpowszechniony w przedsiębiorstwie, to niezwykle istotny czynnik odbudowy morale, zaufania i mobilizacji do dalszego działania.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta