Mozaika trudna do rozszyfrowania
Mozaika trudna do rozszyfrowania
MAREK ŻYLICZ
Zasady odpowiedzialności przewoźnika lotniczego za szkody na osobie pasażera uległy ostatnio poważnym zmianom zarówno w wielostronnych konwencjach międzynarodowych, prawie Unii Europejskiej, jak i w Polsce.
Międzynarodowe normy ustanowiła konwencja warszawska z 12 października 1929 r. o ujednostajnieniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, przyjęta przez ponad 130 państw. Zmiany do niej wprowadził protokół haski z 1955 r., protokół gwatemalski z 1971 r. i protokoły montrealskie z 1975 r., a uzupełnienia dotyczące przewozu wykonywanego przez "przewoźnika faktycznego" (innego niż "przewoźnik umowny") - konwencja guadalajarska z 1961 roku
Żaden z tych aktów nie został jednak przyjęty przez wszystkich sygnatariuszy konwencji warszawskiej, a niektóre protokoły z lat 70. nie weszły w życie wobec zbyt małej liczby ratyfikacji. Wymienione akty tworzą tzw. system warszawski, co prawda niejednolity, skoro różne akty zostały przyjęte przez różne grupy państw.
Polska ratyfikowała jedynie konwencję warszawską, protokół haski i konwencję guadalajarską.
W Montrealu 28 maja 1999 r. została podpisana nowa konwencja, mająca zastąpić konwencję warszawską....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta