Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Samochodowa dolina

28 stycznia 2003 | Regiony Polski | RB
źródło: Nieznane

Motoryzacja - burzliwy rozwój

Samochodowa dolina

FOT. GRZEGORZ HAWAŁEJ

W ostatnim pięcioleciu Dolny Śląsk stał się centrum przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.

Dolny Śląsk jest najbardziej zindustrializowanym regionem w pasie przygranicznym. Sądzę, że o boomie w przemyśle motoryzacyjnym zadecydowały zarówno specjalne strefy ekonomiczne, bliskość wielkich fabryk w Tychach i Gliwicach, jak i bliskość Europy Zachodniej i Czech, dokąd dostarczane są części samochodowe tu produkowane - mówi Zbigniew Sebastian, prezes Dolnośląskiej Izby Gospodarczej.

Kłopoty symbolu

Do 1989 r. symbolem przemysłu motoryzacyjnego na Dolnym Śląsku były Jelczańskie Zakłady Samochodowe. Znajdują się one w Jelczu-Laskowicach. Po przełomie 1989 r. Jelcz, gigant socjalistycznej gospodarki, zatrudniający ok. 9 tys. pracowników, przeżywał kłopoty związane z adaptacją do nowych reguł gry rynkowej. Spółka z roku na rok redukowała produkcję i zatrudnienie, które wynosi obecnie ok. 1000 pracowników. Rok 2001 zakończyła ze stratą 44,7 mln zł i w lutym 2002 r. otworzyła postępowanie układowe z wierzycielami. Spółka poszukuje strategicznego inwestora z branży, który pomógłby jej wyjść z zapaści. Jelcz jest jednym z największych producentów autobusów w Polsce - w 2001 r. sprzedał 248...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2834

Spis treści
Zamów abonament