Czyściej i taniej
Czyściej i taniej
Obecnie z każdego wyprodukowanego na świecie samochodu odzyskuje się jedynie ok. 75 proc. jego masy. Pozostałe 25 proc., w postaci stłuczki szklanej, resztek tworzywa sztucznego, gumy i tkanin, trafia na wysypiska śmieci.
FOT. ANDRZEJ WIKTOR
Od roku 2015 pojazdy, które po zakończeniu swego życia trafią na złomowisko, będą przerabiane w 95 procentach swej masy.
Jeszcze do końca lat 60. nie było problemu z odpadami powstającymi w procesie likwidacji fizycznej pojazdów wycofanych z eksploatacji. Samochody tego czasu, produkowane niemal w całości z metalu, łatwe były do unicestwienia, bowiem po ich kasacji złom trafiał do hut. Z początkiem lat 70. wprowadzenie na skalę przemysłową tworzyw sztucznych do produkcji pojazdów zmieniło zasadniczo tę sytuację. O ile w roku 1969 w przeciętnym aucie osobowym było 5 kg tworzyw sztucznych, to obecnie jest ich ok. 100 kg, co przeciętnie odpowiada od 12 do 15 proc. masy samochodu.
Zgodnie z oczekiwaniami ludzi
W samochodach ciężarowych te proporcje są inne, choć w wartościach bezwzględnych stanowią również znaczne ilości materiału (od 120 do 150 kg). Ograniczyć należy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta