Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Niewykorzystana szansa

05 sierpnia 2003 | Moje Auto | RP
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Silnik Wankla

Niewykorzystana szansa

RX-8 ma wolnossący, dwukomorowy silnik o mocy 250 KM. Jednostka jest bardzo zwarta, a jej kadłub ma taką samą wysokość jak skrzynia biegów.

FOT. (C) MAZDA

Silnik Wankla to najlepiej znana jednostka napędowa z obrotowym tłokiem. Mimo rewolucyjnej konstrukcji, wielu zalet i setek milionów dolarów wydanych na badania nad owym silnikiem, nigdy nie stał się on popularny.

FELIKS WANKEL

Jedyne dziecko pracownika administracji leśnej, urodzony 13 sierpnia 1902 roku w Lahr w Schwarzwaldzie (Szwabia - z tego landu pochodzą też Otto, Daimler i Benz). W 1924 roku stracił pracę i mógł bez reszty poświecić się swoim poszukiwaniom idealnego silnika z wirującym tłokiem. W 1929 roku otrzymał pierwszy patent "na całkowicie wyważoną maszynę o wirującym tłoku". W domu nie przelewało się i sfrustrowany Wankel zapisał się do NSDAP. W ruchu hitlerowskim poznał też swoją żonę, Emmy Kirn. Wankel jednak chodził własnymi drogami i w 1932 roku wypisał się z partii.

W 1951 roku Wankel namówił do współpracy Waltera Froede z NSU. W 1954 roku opatentowano pierwszy silnik systemu DKM z trójkątnym tłokiem i obudową w kształcie epitrochoidy, a trzy lata później, w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2992

Spis treści

Konflikt na Bliskim Wschodzie

Zamów abonament