Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pająk to ja

20 września 2003 | Kultura | BH

Rozmowa z Davidem Cronenbergiem, reżyserem

Pająk to ja

David Cronenberg, nazywany "baronem grozy", zasłynął jako twórca krwawych horrorów. Urodził się w 1943 r. w Toronto, w rodzinie o artystycznych ambicjach. Matka była pianistką, ojciec dziennikarzem. David chciał iść w jego ślady i opublikował kilka opowiadań, ale na studiach zainteresował się kinem. Zaczął od krótkometrażówek, które zyskały mu opinię mistrza horroru, na początek w kręgach studenckich. Kolejne filmy, m.in. "Shivers", "Scanners", "Videodrome" i "Strefa śmierci" wzbudziły kontrowersje, ale też otworzyły mu drzwi do kariery w Hollywood i wysokobudżetowych produkcji - "Mucha" (1986), "Dead Ringers" (1988) i "Nagi lunch" (1991). "Crash" (1996) i "eXiztenZ" (1999) przyniosły mu festiwalowe laury w Cannes oraz Berlinie. A.KW.

Powiedział pan, że "Pająk" jest najbardziej osobistym ze wszystkich pana filmów...

DAVID CRONENBERG: Kiedy przeczytałem książkę Petera McGratha, od razu pomyślałem: "Pająk to ja".

Ale bohater McGratha to schizofrenik, niemal bez kontaktu z otoczeniem, żyjący we własnym świecie przywidzeń.

Każdy z nas w ciągu chwili może znaleźć się w jego położeniu. Wystarczy przejść wylew albo przeżyć silny wstrząs...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3031

Spis treści
Zamów abonament