Naznaczony kolorem
Naznaczony kolorem
(C) REUTERS
MAREK GARZTECKI
Geniusz jazzu Duke Ellington skomponował suitę "Black, Brown and Beige", którą wymieniał jako jedno ze swych największych dzieł. Jej tytuł miał symbolizować ewolucję potomków murzyńskich niewolników od "czarnego dzikusa" do zintegrowanego z białym społeczeństwem "beżowego Amerykanina". Pół wieku później inny znakomity afroamerykański kompozytor Michael Jackson nagrał jeden ze swych największych przebojów "Black or White" z refrenem: "Nie ma znaczenia, czy jesteś czarny, czy biały". Problem w tym, że w obu przypadkach przesłanie utworów stało w rażącej sprzeczności z realiami życia, których doświadczali ich twórcy.
Bez zrozumienia pozycji społecznej amerykańskich Murzynów i ewolucji, jakiej ona podlegała w minionym półwieczu, nie sposób też wyjaśnić fenomenu Michaela Jacksona, chyba najniezwyklejszej, ale i najbardziej kontrowersyjnej postaci kultury masowej.
Gary w stanie Indiana z pewnością nie jest dziś miastem, w którym ktoś miałby ochotę zamieszkać. Zabite dyktą okna wystawowe sklepów wzdłuż głównej ulicy straszą przechodniów, a wysokie statystyki przestępczości zniechęcają obcych do odwiedzin....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta