'Made in Europe'
"Made in Europe"
Marka jest rzeczą ważną, świadczy o kreatywności, jakości, wyróżnia. Kiedyś markami były w pewnym sensie same kraje. Szwajcaria kojarzyła się z zegarkami i czekoladą, Niemcy z maszynami, Francja - z ubraniami, winem i serami. Skojarzenia te trwają od wieków, choć dzisiaj kraje te produkują wiele innych towarów. Ale wraz z rozwojem firm międzynarodowych i przenoszeniem wzorców konsumpcji w decyzjach kupna niepostrzeżenie coraz większego znaczenia zaczęła nabierać nie tyle marka kraju, ile marka przedsiębiorstwa.
Niewątpliwie przełom dokonał się w latach 90. przy wielkim udziale przemysłu elektronicznego. Kupujemy wyroby Nokii nie dlatego, że są fińskie, ale ponieważ są Nokii. Hewlett-Packard wygrywa nie dlatego, że jest amerykański, lecz dlatego że firmuje produkty o określonych cechach. Większości wyrobów obu firm nie wytwarza się zresztą w Finlandii czy w USA, ale w Azji lub w innych krajach: nie w tych, z których wywodzą się te przedsiębiorstwa.
Równocześnie i niepostrzeżenie dla wielu z nas świat zaczął się dzielić na zamawiających i wykonawców; miejsc oznaczanych jako "Designed in" i "Made in". Określenie "Designed in" oznacza, że w tym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta