Tylko WIT chroni przed zmianą klasyfikacji
NSA o cle
Tylko WIT chroni przed zmianą klasyfikacji
A oto jak w lipcu i sierpniu br. NSA i WSA w Warszawie orzekały w sprawach celnych.
NAJWAŻNIEJSZA JEST HOMOLOGACJA
Samochód przerobiony z osobowego na ciężarowy, mający stosowną homologację, musi być przez celników uznany za ciężarowy, orzekł NSA w wyroku z 22 lipca br. (GSK 339/04).
Chodziło o renault kangoo sprowadzane do Polski przez Renault Polska. Organy celne uznały, że jest to pojazd osobowo-ciężarowy, a nie ciężarowy, jak chciał importer. Przedstawił zresztą świadectwo homologacji wystawione przez Ministerstwo Transportu, potwierdzające, że kangoo jest ciężarówką. Również Instytut Transportu Samochodowego określił je jako pojazd przeznaczony do przewozu towarów.
Organy celne nie uznały jednak tych dokumentów za wiążące. Ich zdaniem fakt zamontowania w samochodzie kratki oddzielającej przestrzeń bagażową od pasażerskiej nie świadczy o zmianie jego charakteru. Tym bardziej że nadal ma on przeszklone nadwozie, wnętrze wyłożone tapicerką, 5 miejsc siedzących. Dodawały, że przy ustalaniu wartości celnej liczy się tylko taryfa celna.Także producent określił je jako osobowe. Takie samo stanowisko zaakceptował poznański oddział NSA.
Importer złożył więc skargę kasacyjną, w której podkreślał, że przerabiając...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta