Skarb chce mieć kontrolę
Naftoport Nowe propozycje zmian właścicielskich
Skarb chce mieć kontrolę
Główne porty przeładunkowe ropy na Bałtyku
Klucz do dalszej prywatyzacji największej polskiej firmy paliwowej PKN Orlen tkwi w zmianie układu właścicielskiego spółki Naftoport. Pomysł, by Orlen dobrowolnie zrezygnował z części udziałów w niej na rzecz skarbu państwa, może być kosztowny i trudny do wykonania.
Szlaki tranzytowe ropy
Naftoport dzierżawi teren od Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, ale jest właścicielem całego wyposażenia służącego do przeładunku. Formalnie w ciągu roku może odebrać 23 mln t ropy (lub paliwa) na dwóch stanowiskach przeładunkowych, dzięki trzeciemu - dodatkowo 10 mln t, stąd ropa (paliwa) mogą być tłoczone bezpośrednio do rurociągu (tzw. pomorskiego) łączącego Gdańsk z Płockiem, gdzie rafineria rocznie przerabia 12,5 mln t ropy. Płock to też połączenie z biegnącym tranzytem przez Polskę ropociągiem Przyjaźń: płynie nim rosyjska ropa przez Białoruś i Polskę do wschodnich Niemiec i znajdujących się tam rafinerii. Po drodze odbierają ropę Mozyr (Białoruś) i właśnie płocka firma. Ropociąg tranzytowy i Rurociąg Pomorski poprzez Naftoport dają też możliwość wysyłania rosyjskiej ropy drogą morską do Europy Zachodniej. W tym roku na tankowce w Naftoporcie załadowane będzie ok. 10 mln t ropy. Takie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta