ODSETKI OD KREDYTU, STRATY W TOWARACH I ZE SPRZEDAŻY AKCJI
Podatnik kupił papiery wartościowe. Oprócz ceny nabycia zapłacił jeszcze m.in. prowizję maklerską. Część kosztów związanych z transakcją sfinansował z własnych środków, część zaś z zaciągniętego na ten cel kredytu walutowego. W jaki sposób rozliczyć wydatki powstałe w związku z transakcją? Czy są to bieżące koszty działalności, czy też rozkłada się je w czasie?
O tym, jak traktować wydatki na objęcie lub nabycie papierów wartościowych, mówi art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop). Nie są one ujmowane w kosztach uzyskania przychodu aż do momentu ustalania dochodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Uznanie tych wydatków za koszty podatkowe jest więc odroczone aż do chwili zbycia papierów wartościowych. Oznacza to, że te koszty związane z nabyciem papierów wartościowych, które nie mieszczą się w pojęciu "wydatki na objęcie lub nabycie papierów wartościowych", powinny stanowić koszt podatkowy bieżący, ujmowany w rozliczeniu podatkowym na zasadach ogólnych. Wskazówki, co rozumieć przez "wydatki na objęcie lub nabycie papierów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta