Jak być pięknym i bogatym
Amerykańska literatura sukcesu
Jak być pięknym i bogatym
Czy istnieje uniwersalna recepta na osiągnięcie sukcesu w życiu prywatnym i zawodowym? Autorzy książek wydawanych na drugiej półkuli od ponad 200 lat przekonują swoich czytelników, że sukces może być udziałem każdego człowieka.
Etyka czy charakter
Pierwsze lata amerykańskiej literatury sukcesu były czasem promowania wartości etycznych, pracy organicznej i zasad współżycia społecznego. Najbardziej reprezentatywną pozycją z tego okresu była XVIII-wieczna autobiografia Beniamina Franklina. Książki te uczyły, że droga do sukcesu prowadzi przez akceptację i przyswojenie pewnych pryncypiów, do których należy dostosować swój charakter.
Takie myślenie przestało jednak obowiązywać już na początku XX wieku. W Stanach Zjednoczonych pojawiło się wówczas przekonanie, że sukces jest funkcją osobowości, zewnętrznego image'u, odpowiednich zachowań i łatwości nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi. Autorzy poradników twierdzili, że jest się szczęśliwym, jeśli potrafi się przekonać wszystkich wokół, że tak jest. A więc, trzeba zawsze być uśmiechniętym; na pytania o samopoczucie odpowiadać, że jest ono tak dobre jak nigdy przedtem; nie szukać dziury w całym, i nie uzewnętrzniać własnych trosk i kłopotów. Należy otaczać się ludźmi tak samo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta