Teoria gier i strategie wygrywające
Teoria gier to jedna z najmniej wykorzystanych metod analizy sytuacji konkurencyjnych w biznesie. Rozwijana od wielu lat, pozostawała na marginesie zainteresowań menedżerów, ale ostatnia rozgrywka Boeinga i Airbusa spowodowała ogromny wzrost zainteresowania jej zastosowaniem. Airbus, wprowadzając program produkcji jumbo jeta A380, rozegrał swoją grę strategiczną wzorowo, dystansując Boeinga zarówno w dziedzinie public relations, jak i pozycji rynkowej. Dlatego warto przypomnieć trzy główne zasady postępowania, które sugeruje teoria gier a o których Boeing wyraźnie zapomniał.
Pierwszą z nich jest przewidywanie optymalnych ruchów konkurenta. Wiadomo, że konkurenci - firmy, pokerzyści czy nawet cykliści - nie muszą zachowywać się racjonalnie ani rozsądnie. Trzeba jednak zawsze na moment założyć, że menedżerowie rywala zachowają się optymalnie, i rozważyć, jakie będą tego konsekwencje krótko- i długookresowe. W produkcji samolotów elementem kluczowym dla zrozumienia optymalnych strategii jest to, że stała się ona grą o sumie zerowej, w której uczestniczy dwóch graczy. Każdy kontrakt wygrany przez Airbusa oznacza przegraną Boeinga i vice versa. Stawki w tej grze są olbrzymie -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta