Poradnik dla przyszłego przedsiębiorcy
Urząd gminy (miasta)
Wpis do ewidencji działalności gospodarczej
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności
100 zł (wpis) 50 zł (zmiana wpisu)
Idź po wpisZacznij od urzędu gminy (miasta) i złóż wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Musisz to zrobić w urzędzie tej gminy, w której mieszkasz, a nie w tej, w której ma działać firma.
Za wpis do ewidencji zapłacisz 100 zł, za każdą kolejną zmianę wpisu 50 zł. Dlatego lepiej, żebyś podał wyczerpujące dane i potem ich często nie zmieniał.
Gmina wyda ci zaświadczenie o wpisie w ciągu 14 dni.
W gminie rejestrujesz się także wtedy, gdy będziesz prowadzić działalność w formie spółki cywilnej. Każdy wspólnik rejestruje się osobno - w urzędzie tej gminy, w której mieszka. Co innego, gdybyś myślał o założeniu innej spółki - tu potrzebna byłaby już rejestracja w sądzie (patrz tekst o spółkach strona 4).
Uwaga: rejestrując się w urzędzie gminy, można wykorzystać go jako pośrednika i złożyć w nim nie tylko wniosek o wpis do ewidencji, ale i dokumenty dla dwóch innych urzędów: statystycznego i skarbowego (dla celów NIP). Urząd gminy niezwłocznie prześle je dalej, ale, niestety, bez wizyty w skarbówce i tak się nie obejdzie.
Jak wybrać PKDRejestrując...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta