Obowiązki pracodawców i uprawnienia pracowników
W moim przedsiębiorstwie przyznawane są nagrody jubileuszowe, w tym za 35- i 40-letni staż pracy. W tym roku przyjęliśmy pracownika, który przedstawił świadectwa na ponad 38 lat zatrudnienia oraz oświadczył, że w ostatnich kilku latach nie otrzymał żadnej nagrody jubileuszowej. Czy powinniśmy mu wypłacić nagrodę za 35 lat, czy też poczekać, aż nabędzie uprawnienia do nagrody za czterdziestolecie?
Nie znamy zasad obowiązujących u tego pracodawcy, dlatego trudno dać precyzyjną odpowiedź. Prawdopodobnie, tak jak większość pracodawców spoza sfery budżetowej wypłacających takie nagrody, posiłkuje się on jeszcze przepisami zarządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 23 grudnia 1989 r. w sprawie ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasad jej obliczania i wypłacania (M. P. nr 44, poz. 358 z późn. zm.).
W związku z tym można przyjąć, że jeżeli ten pracownik u poprzedniego pracodawcy uzyskał uprawnienia do nagrody za 35 lat pracy i nie została mu wypłacona, to u niego powinien dochodzić roszczeń. Jeśli natomiast u byłego pracodawcy nie były wypłacane nagrody jubileuszowe, to -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta