Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Berlinka Chopina

16 lipca 2005 | Ekonomia | PG
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Choć powozami jeździ się dziś dla przyjemności, a nie z potrzeby, Bogajewiczowie nadal je produkują Berlinka Chopina Co łączy filmowych bohaterów "Lalki", "Janosika", "Kazimierza Wielkiego" i "Sherlocka Holmesa"? Pojazdy, którymi się poruszali, wszystkie bowiem były wyprodukowane w działającej od 1890 roku firmie Bogajewiczów z wielkopolskich Pniew Do Pniewwpływają zamówienia z Łańcuta i innych muzeów gromadzących osobowe pojazdy konne

Mikołaj Bogajewicz, absolwent historii sztuki, czuje się spadkobiercą tradycji, którą w XIX wieku zapoczątkował Albin Bogajewicz. Ten kołodziej, wykształcony w warsztacie w Kamionnej niedaleko Pniew, jako wędrowny czeladnik znalazł zatrudnienie w fabryce powozów Zimmermanna w Berlinie. Po kilku latach wrócił do Pniew i w 1890 roku otworzył warsztat powoźniczy. - Pradziadek dysponował 900 markami majątku i skorzystał z kredytu w banku ludowym. Atutem warsztatu była doskonała lokalizacja: tuż obok budynku poczty dyliżansowej, na trasie Poznań - Berlin - opowiada Mikołaj, przedstawiciel czwartego pokolenia rodziny produkującej pojazdy konne.

Od Wielkopolski do Kamerunu

Koniec XIX wieku był szczytowym okresem rozwoju osobowych pojazdów konnych. Zwłaszcza w bogatej Wielkopolsce, gdzie lekkie powozy używane były nie tylko, jak w znacznie uboższej Bawarii lub na Podkarpaciu, przez szlachtę, ale także...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3586

Spis treści

Ekonomia

BSE: mniej ograniczeń
Berlinka Chopina
Bruksela oceni abonament
Czynsze bez dotacji
Dobra kondycja kasy państwowej
Donbas dostarczy blachy dla polskich stoczni
Duża szansa dla polskich producentów
Dłuższa praca u Greków
EBC: stopy bez zmian
GE: skok zysku
Huragan Emily podnosi ceny ropy
Informacje o głosowaniach
Jak przez lata tracić miliony
Juan bez zmian
KBC TFI idzie do przodu
Kiedy spadają ceny i sprzedaż węgla
Komentarz giełdowy
Konfrontacja bez sympatii
Kosztowne przepisy wejdą w życie za trzy lata
Kłopoty z inwestorami
Nowa fabryka Wrozametu
Nowy prezes ANR
Obniżka stóp procentowych jest pewna
Obrona polityki rolnej
PKO BP nie wyklucza przejęć
Pekaes z nawigacją satelitarną
Perspektywy lepsze niż zyski
Perspektywy nadal pomyślne
PetroKazachstan ukarany
Plantatorzy mówią "nie"
Poprawa w Südzucker
Pożyczki dla Kredyt Banku
Prognozy będą zrealizowane
Prywatyzacja w 2006 roku
Pułapka pokoleń
Reforma pomocy państwowej
SPÓŁKI GIEŁDOWE
Shell: koszty Sachalina-2
Spór przewoźników ze spedytorami
Stalowy problem
Straty z powodu suszy
Susza zagraża zbiorom
Tatry dla wojska
Terenówki bez luki prawnej
Tonsil opuszcza parkiet
Transfer zysków polskiej firmy czy opłacalna transakcja
USA: mniej ufni
Upał to wróg i sprzymierzeniec
W Warszawie stan równowagi
Wigometr bardziej wiarygodny
Wpływy z abonamentu bez zgody Brukseli
Wydarzenia dnia
Wynajem aut: rynek wart 750 mln zł
Wyniki finansowe zachęcają do kupowania
Zaszkodził import starych aut
Zyski w cieniu petard
Śledztwo w VW
Zamów abonament