Eksperymenty Leonarda nie zawsze kończyły się sukcesem.
Bitwa pod Anghiari (1503-1505), rysunkowa kopia Petera Paula Rubensa (c) CORBIS Malowidło "Bitwa pod Anghiari" miało zdobić Salę Rady florenckiej Signorii. Gonfalonier (chorąży) Pier Soderini zamówił je u Leonarda w 1503 roku. Artysta usiłował zastosować dawną technikę enkaustyki (farby na bazie wosku pszczelego). Miał w tym zakresie niewielkie doświadczenie, ale polegał na autorytecie starożytnych malarzy. Użył też barwników rozpuszczonych w oleju orzechowym. Eksperyment zakończył się fiaskiem zbyt wilgotny tynk nie przyjmował barwników. Po dwuletnich wysiłkach artysta poddał się i zrezygnował z pracy. W "Kodeksie madryckim" opisał szczegóły dramatycznej walki o ocalenie dzieła. "Owego dnia, w piątek 6 czerwca 1505 roku począłem malować w pałacu. W chwili kiedy odłożyłem pędzel, pogoda popsuła się i wezwałem pomocników, gdyż rozdarł się karton, woda wylała z naczynia, które nieśli i które się rozbiło, i zaraz pogoda popsuła się jeszcze bardziej, i wielce padało do wieczora, i dzień był...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta