Europejskie kostiumy Niemców
Trudno było przypuszczać, że 50-lecie Unii Europejskiej przypadające na niemiecką prezydencję pozostało bez efektownego akcentu artystycznego. Nasi sąsiedzi zza Odry przygotowali dla unijnej stolicy Brukseli wystawę "Spojrzenia na Europę". Zebrano na niej najlepsze dzieła malarstwa niemieckiego XIX wieku dotyczące obrazu Europy głównie z muzeów Berlina, Monachium i Drezna.
Choć autorzy koncepcji wystawy chcieli pokazać europejski uniwersalizm ówczesnej sztuki, dla polskiego widza ciekawsze jest obserwowanie, jak Niemcy przymierzali kolejno różne europejskie kostiumy.
XIX wiek to moment budzenia się niemieckiego kolosa ze snu. Wpierw impuls rewolucji francuskiej, a potem marzenia o zjednoczeniu kazały szukać własnej identyfikacji.
Dla Niemiec ten moment po wygnaniu Napoleona w 1815 roku to swoisty punkt zero. Zakończył się ostatecznie w 1871 roku, gdy zwyciężyła tradycja pruska idealizująca germańską tożsamość, wyraziście protestancka, nieufna wobec tradycji łacińskiej i szukająca inspiracji w mitologii siły.
Ale czy tak musiało się skończyć? Czy wcześniej właśnie artyści nie podpowiadali innych inspiracji? Jak wszyscy ludzie sztuki,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta