Znane i mniej znane skutki prawne skrócenia kadencji Sejmu
Mimo skrócenia kadencji Sejmu, a tym samym Senatu, i wyznaczenia dnia wyborów przez prezydenta RP nadal istnieją izby parlamentarne zdolne do działania zgodnie z zasadą ciągłości parlamentu. Brak przerwy międzykadencyjnej sprawia, że istnieje sposobność dokończenia zaawansowanych postępowań ustawodawczych. Co istotne w systemie parlamentarno-gabinetowym, Sejm nie traci zdolności do kontroli Rady Ministrów (RM) i jej agend. W tym kontekście trzeba pamiętać o wydarzeniach z połowy 1993 r., kiedy to rozwiązanie Sejmu przez prezydenta Lecha Wałęsę spowodowało, że przez kilka miesięcy gabinet działał poza jakąkolwiek kontrolą sejmową.
Dyskontynuacja prac parlamentarnychO ile koniec kadencji nie oznacza końca Sejmu jako organu władzy publicznej, o tyle skutkuje przerwaniem jego osobowej ciągłości i przerwaniem materialnej ciągłości prac.
Wygasają osobiste uprawnienia parlamentarzystów. Tracą oni immunitet formalny, przywilej nietykalności, nie mówiąc już o uposażeniach, dietach czy innego rodzaju socjalnych przywilejach.
Co do zasady wygaśnięciu ulegają wszelkie niezakończone postępowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta