"Efekt halo"
"Efekt halo"
Niezwykle istotną umiejętnością pracodawcy jest umiejętność właściwej oceny pracownika. Pracodawca powinien przy tym starać się unikać błędów polegających zarówno na przecenianiu, jak i niedocenianiu pracowników. Jednym z błędów, przed którym przestrzegają psychologowie, jest tzw. efekt halo nazywany również błędem oślepienia. Polega on na zasugerowaniu się przez osobę oceniającą jedną -- dodatnią albo ujemną -- cechą pracownika w przeprowadzaniu ogólnej oceny przez ten właśnie pryzmat. Z punktu widzenia pracownika takie "oślepienie" jego rzeczywistą lub rzekomą zaletą może być nader satysfakcjonujące. Gdy jednak "efekt halo" pojawia się na tle urojonej wady pracownika, to nie ma mu czego zazdrościć. A mówiąc serio, szef popełniający zbyt często błąd olśnienia, chyba nie bardzo nadaje się na szefa.
A. G.