Pogodzić wodę z ogniem
Pogodzić wodę z ogniem
W sprawozdaniu z ostatniego roku kadencji pisze pan o kryzysie edukacyjnym, ograniczeniach, jakich doznaje wolność nauki z powodu braku środków finansowych na badania, że 1995 r. był "kolejnym okresem redukowania konstytucyjnego prawa obywateli do korzystania ze zdobyczy kultury i do twórczego udziału w rozwoju kultury narodowej". Skąd takie krytyczne oceny i dlaczego wygłasza je akurat rzecznik praw obywatelskich?
Ustawa o rzeczniku praw obywatelskich zobowiązuje mnie do czuwania nad przestrzeganiem praw obywatelskich. "Zapaść" w sferze edukacji i nauki narusza obywatelskie prawa do edukacji, powszechnego dostępu do dóbr kultury, a nawet do wolności nauki. Już w latach ubiegłych zarysowała się sprzeczność między aspiracjami edukacyjnymi młodego pokolenia a drastycznym ograniczeniem wydatków na szkolnictwo wyższe, badania naukowe i kulturę, finansowane ze środków publicznych. Kryzys finansów publicznych odbija się ujemnie na realizacji obywatelskiego prawa do nauki zapisanego w art. 72 przepisów konstytucyjnych i w art. 13 Paktu praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych. Udział wydatków na naukę w budżecie państwa zmniejszył się z 2, 53 proc. w 1991 r. do 1, 56 proc. w 1995 r. W br. ma wynieść 1, 66 proc. , ale nie spowoduje to istotnych i odczuwalnych zmian. Postulat priorytetu dla edukacji i nauki,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta