Aktor, bohater kreskówki czy zdjęcie z agencji
Na stronie internetowej firmy, w ulotkach, reklamach, na opakowaniu produktu można umieścić niemal każdy wizerunek, oczywiście po wykupieniu praw
Piotr Ceregra
Jeśli opakowanie produkowanego przez firmę soku ma być ozdobione zdjęciem uśmiechniętej dziewczyny ze szklanką w dłoni, za wykorzystanie wizerunku tej osoby trzeba jej zapłacić honorarium. Umowa powinna określać wysokość wynagrodzenia oraz to, czy twarz pojawi się tylko na opakowaniu czy może też w folderach reklamowych.
Koszty wykorzystania wizerunku osoby publicznie znanej są wysokie. Trzeba zapłacić za jej rozpoznawalność i za pozytywne skojarzenia, jakie wzbudza u odbiorców. To może przekraczać możliwości finansowe małej firmy. Inna rzecz, że angażowanie znanego aktora do reklamy małego, rodzinnego biznesu nie miałoby sensu, a ewentualne korzyści byłyby niewspółmierne do poniesionych kosztów.
Zdjęcia własne lub z agencji
Jeśli w materiałach promocyjnych chce się wykorzystać zdjęcia produktów, do zrobienia ich można wynająć małe studio fotograficzne. Koszt wynajęcia waha się od 30 do
200 zł netto za godzinę, w zależności od wielkości studia, lokalizacji i wyposażenia. Podstawowa opłata zwykle nie obejmuje usług fotografa, tylko wynajem pomieszczenia. W niektórych studiach za dopłatą 20 – 30 zł netto za godzinę można wypożyczyć profesjonalny aparat. Dodatkowo płaci się też za usługi asystenta planu lub wizażystki.
Jeszcze inna możliwość to skorzystanie z gotowych zdjęć sprzedawanych przez wyspecjalizowane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta