Klient nie zawsze ma prawo decydować
Sprzedawca nie musi się godzić na żądanie, aby wadliwy towar wymienić na nowy. Jeśli oznaczałoby to nadmierne koszty, może przystać jedynie na naprawę
W pewnych sytuacjach roszczenia konsumenta będą ograniczone i uzależnione od decyzji sprzedawcy. Dotyczy to wyboru w zakresie naprawy towaru bądź jego wymiany na nowy, wolny od wad.
Problem leży w interpretacji art. 8 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU nr 141, poz. 1176 z późn. zm. – dalej: ustawa). Przepis ten stanowi, że jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przepis, na pozór jasny, jest jednak błędnie rozumiany. Większość osób wypowiadająca się o uprawnieniach konsumenta stwierdza bowiem, że jego wybór sposobu realizacji roszczenia względem sprzedawcy jest nieograniczony. Dlatego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta